Tuntikuvaukset

Jooga­


Hengitä, liiku, pysähdy. Tässä hetkessä on kaikki.

ÄÄNIMALJARENTOUTUS MAASSA TAI ILMASSA
Mitä jos kerrankin saisit vain levätä ja ottaa vastaan; tipahtaa tilaan, jossa sinulta ei odoteta yhtään mitään. Äänimaljarentoutuksessa sinun ei tarvitse yrittää edes rentoutua. Riittää, että avaudut hetkelle ja läsnäololle. Otat vain vastaan, mitä maljat haluavat sinulle tällä kertaa antaa. Keho ja mieli puhdistuvat ja energisoituvat lempeästi meditatiivisen, ikiaikaisen tekniikan avulla. Äänimaljojen pehmeät ääniaallot hierovat ja energisoivat jokaisen solun kehossasi ja antavat mielellesi tilaa hiljentyä.

Ota mukaan lämpimät vaatteet villasukkineen ja halutessasi tyyny sekä vesipullo. Lainamattoja ja vilttejäkin löytyy Vintiltä. Puhdistavan rentoutuksen jälkeen tarvitset paljon vettä ja lepoa.

Vintin rentoutuksessa kymmenen ensimmäistä saa halutessaan kavuta ilmajoogasilkkiin rentoutumaan!

AERIAL! -JUST HANGING
Tämä Aerial-tunti sisältää paljon rentoja roikuntoja ja selkää helliviä avauksia. Sopii myös ensikertalaiselle!

Aerial on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään kattoon kiinnitettyä pitkää silkkiä. Silkin avulla on mahdollista lisätä kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa turvallisesti ja tuetusti. Erityisesti silkin avulla voidaan toteuttaa ylösalaisia asentoja – inversioita – turvallisesti ja niskaa kuormittamatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi aerial –harjoitus on erinomaista palautusta esimerkiksi istumatyön – tai muuten staattisen työn tekijöille. Silkkien avulla harjoitellaan myös joogan perinteisiä asanoita tuetusti ja niihin rauhallisesti syventyen.

Aerial –tunnit toteutetaan pienessä (max. 11hlö) ryhmässä, jolloin ohjaaja ehtii avustaa kaikkia käyttämään silkkiä turvallisesti.
Ohjaajamme ovat ammattitaitoisia ja voit rohkein mielin tulla tutustumaan tuntiin – mainitsethan ohjaajalle, mikäli olet tulossa tunnille ensimmäistä kertaa tai jos sinulla on erityistarpeita terveydentilan tai tuki – ja liikuntaelimistön osalta. Tällöin ohjaaja osaa antaa riittävästi variaatioita ja tarkentavia ohjeita sinulle, jotta saat harjoituksesta mahdollisimman paljon irti.

Otathan huomioon seuraavat seikat tullessasi tunnille:
Tunti ei sovi raskaana oleville.

Tulethan tunnille hyvissä ajoin. On tärkeää, että ehdit rauhoittua ennen harjoitusta, jotta pystyt keskittymään ja tekemään liikkeet turvallisesti kehoa kuunnellen.

Tee liikkeet aina vasta ohjaajan ohjeiden jälkeen – välillä tunnilla saatetaan kääntyä esimerkiksi ylösalaisin ja roikkua ilmassa. Näin haluamme välttää kaikki tapaturmat.

Puhdista meikki kasvojen iholta, vältä voimakkaita hajusteita ja siirry silkkiin mahdollisuuksien mukaan puhtaissa ja kuivissa vaatteissa. Haluamme, että silkit pysyvät puhtaina ja allergiaystävällisinä kaikille joogeille.

Vaikka ohjeiden mukainen harjoitus on turvallista, on silti hyvä huolehtia, että sinulla on voimassaoleva tapaturmavakuutus. Tunneille osallistut omalla vastuulla.

AERIAL YIN
Aerial YIN -tunti on yhdistelmä tunti, joka soveltuu kaikille, jotka haluavat lisätä koko kehon liikkuvuutta, avata kireitä lihaksista ja antaa aikaa mielelle rauhoittua. Tunti on syvävenyttävä passiivinen harjoitus, jossa yin harjoituksen perusperiaatteiden mukaisesti viipyillään asannoissa pitkiä aikoja antaen kehon luonnostaan avautua. Meditatiivinen, rauhallinen harjoitus, joka sopii myös ensikertalaisille erinomaisesti.

AERIAL YOGA
Aerial on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään kattoon kiinnitettyä pitkää silkkiä. Silkin avulla on mahdollista lisätä kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa turvallisesti ja tuetusti. Erityisesti silkin avulla voidaan toteuttaa ylösalaisia asentoja – inversioita – turvallisesti ja niskaa kuormittamatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi aerial –harjoitus on erinomaista palautusta esimerkiksi istumatyön – tai muuten staattisen työn tekijöille. Silkkien avulla harjoitellaan myös joogan perinteisiä asanoita tuetusti ja niihin rauhallisesti syventyen.

Aerial –tunnit toteutetaan pienessä (max. 10 hlö) ryhmässä, jolloin ohjaaja ehtii avustaa kaikkia käyttämään silkkiä turvallisesti. Ohjaajamme ovat ammattitaitoisia ja voit rohkein mielin tulla tutustumaan tuntiin – mainitsethan ohjaajalle, mikäli olet tulossa tunnille ensimmäistä kertaa tai jos sinulla on erityistarpeita terveydentilan tai tuki – ja liikuntaelimistön osalta. Tällöin ohjaaja osaa antaa riittävästi variaatioita ja tarkentavia ohjeita sinulle, jotta saat harjoituksesta mahdollisimman paljon irti.

Otathan huomioon seuraavat seikat tullessasi tunnille:

Tunti ei sovi raskaana oleville.

Tulethan tunnille hyvissä ajoin. On tärkeää, että ehdit rauhoittua ennen harjoitusta, jotta pystyt keskittymään ja tekemään liikkeet turvallisesti kehoa kuunnellen. Tee liikkeet aina vasta ohjaajan ohjeiden jälkeen – välillä tunnilla saatetaan kääntyä esimerkiksi ylösalaisin ja roikkua ilmassa. Näin haluamme välttää kaikki tapaturmat. Puhdista meikki kasvojen iholta, vältä voimakkaita hajusteita ja siirry silkkiin mahdollisuuksien mukaan puhtaissa ja kuivissa vaatteissa. Haluamme, että silkit pysyvät puhtaina ja allergiaystävällisinä kaikille joogeille.

Vaikka ohjeiden mukainen harjoitus on turvallista, on silti hyvä huolehtia, että sinulla on voimassaoleva tapaturmavakuutus. Tunneille osallistut omalla vastuulla.

AERIAL YOGA2
Aerial-tunti jo alkeet omaaville!

Aerial on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään kattoon kiinnitettyä pitkää silkkiä. Silkin avulla on mahdollista lisätä kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa turvallisesti ja tuetusti. Erityisesti silkin avulla voidaan toteuttaa ylösalaisia asentoja – inversioita – turvallisesti ja niskaa kuormittamatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi aerial –harjoitus on erinomaista palautusta esimerkiksi istumatyön – tai muuten staattisen työn tekijöille. Silkkien avulla harjoitellaan myös joogan perinteisiä asanoita tuetusti ja niihin rauhallisesti syventyen.
Aerial –tunnit toteutetaan pienessä (max. 10 hlö) ryhmässä, jolloin ohjaaja ehtii avustaa kaikkia käyttämään silkkiä turvallisesti.
Ohjaajamme ovat ammattitaitoisia ja voit rohkein mielin tulla tutustumaan tuntiin – mainitsethan ohjaajalle, jos sinulla on erityistarpeita terveydentilan tai tuki – ja liikuntaelimistön osalta. Tällöin ohjaaja osaa antaa riittävästi variaatioita ja tarkentavia ohjeita sinulle, jotta saat harjoituksesta mahdollisimman paljon irti.

Otathan huomioon seuraavat seikat tullessasi tunnille:
• Tunti ei sovi raskaana oleville.
• Tulethan tunnille hyvissä ajoin. On tärkeää, että ehdit rauhoittua ennen harjoitusta, jotta pystyt keskittymään ja tekemään liikkeet turvallisesti kehoa kuunnellen.
• Tee liikkeet aina vasta ohjaajan ohjeiden jälkeen – välillä tunnilla saatetaan kääntyä esimerkiksi ylösalaisin ja roikkua ilmassa. Näin haluamme välttää kaikki tapaturmat.
• Puhdista meikki kasvojen iholta, vältä voimakkaita hajusteita ja siirry silkkiin mahdollisuuksien mukaan puhtaissa ja kuivissa vaatteissa.
• Haluamme, että silkit pysyvät puhtaina ja allergiaystävällisinä kaikille joogeille.
• Vaikka ohjeiden mukainen harjoitus on turvallista, on silti hyvä huolehtia, että sinulla on voimassaoleva tapaturmavakuutus. Tunneille osallistut omalla vastuulla.

FLOW-JOOGA
Flow on dynaaminen joogaharjoitus, joka pohjautuu ashtangajoogaan. Flow (=virtaus) -joogassa hengitys on harjoituksen ydin, ja liikkeet rytmitetään oman hengityksen tahtiin. Tunnin kokonaisuus voi vaihdella paljonkin teeman mukaan, mutta jokainen tunti sisältää dynaamisen, kehon voimaa ja notkeutta lisäävän joogaharjoituksen, syvärentoutuksen, sekä teemasta riippuen hengitys- ja/tai meditaatioharjoituksia.

Flow tunti sopii kaikille joogeille. Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.

SHIVA / SHAKTI
Shiva ja Shakti ovat vastakohdat, jotka täydentävät toisiaan. Shiva symbolisoi maskuliinista energiaa, tietoisuutta, staattista ja paikallaan pysyvää energiaa. Shakti puolestaan symbolisoi feminiinistä, aktiivista, dynaamista energiaa ja liikettä.

Shiva ja Shakti ovat kuvan kaksi puolta. Vasen puoli edustaa lämmintä ja huolehtivaa feminiinistä energiaa kun taas oikea puoli edustaa maskuliinista tietoisuutta, selkeyttä ja tietoa.Shivan ja Shaktin voi ajatella myös järjeksi ja tunteeksi.

Shiva / Shakti-tunnilla etsimme kehon ja mielen tasapainoa.

Leikittelemme vastakohdilla: paikallaan pysyvällä voimalla ja liikkeen vapauttamalla energialla. Shiva ja Shakti ovat vastakohdat, jotka täydentävät toisiaan. Shiva symbolisoi maskuliinista energiaa, tietoisuutta, staattista ja paikallaan pysyvää energiaa. Shakti puolestaan symbolisoi feminiinistä, aktiivista, dynaamista energiaa ja liikettä.

Vasen puoli kehossamme edustaa lämmintä ja huolehtivaa feminiinistä energiaa kun taas oikea puoli edustaa maskuliinista tietoisuutta, selkeyttä ja tietoa. Tunnilla tehdään aivopuoliskoja tasapainottavia harjoituksia ristikkäisliikkeillä, jotka auttavat keskittymään, parantavat oppimista ja auttavat stressin hallinnassa. Tunti on energisoiva ja avaava, ja se parantaa kehotietoisuutta.

TEEMATUNTI
Teematunti tarjoaa kivaa vaihtelua ja bonusta perustunteihimme! Teematunnin opettajana saattaa olla myös vierailija Vintin ulkopuolelta. Seuraathan tuntipäivityksiä myös Facebookissa!

YIN
Yin on kiinalaiseen lääketieteeseen ja meridiaanioppiin pohjautuva joogaharjoitus. Fyysisellä tasolla Yin-harjoituksessa nesteytetään sidekudoksia pitkien, avaavien asanoiden (=jooga-asentojen) avulla. Asennot tuetaan monesti erilaisilla pienvälineillä, jotta nivelet pysyisivät hyvissä, neutraaleissa asennoissa ja jotta asanoihin olisi mahdollisimman helppo rentoutua jopa useiden minuuttien ajaksi. Kiinalaisen lääketieteen mukaan pitkien asanoiden ajatellaan paineistavan kehon meridiaaneja (energiakanavia), jotka sijaitsevat sidekudoksissa. Kun meridiaaneihin kohdistetaan ensin painetta asanan avulla ja sen jälkeen vapautetaan paine siirtymällä asanasta pois – on mahdollista saada liikkeelle energiakanaviin jumiutunutta energiaa. Tästäkin syystä Yin-harjoitus on myös hyvin meditatiivinen joogamuoto, ja sitä kutsutaankin joogan hiljaiseksi harjoitukseksi.

Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.

YOGA WHEEL
Yoga Wheelillä eli joogapyörällä tehtävä joogaharjoitus huoltaa kehoa erittäin kokonaisvaltaisesti, parantaen tasapainoa, lihaskuntoa ja selän liikkuvuutta. Yoga Wheel tunnilta saat hyvän avun esimerkiksi istumatyön vaikutuksesta eteenpäin kääntyneisiin hartioihin ja kireisiin lonkankoukistajiin. Joogapyörällä viet joogaharjoituksesi uudelle tasolle, syvennät venytyksiä ja avaat kireitä hartioita. Taaksetaivutuksissa pyörä tukee ihanasti selkää, ja liikkeisiin on helppo rullailla oman liikkuvuuden mukaisesti.

Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.