Tuntikuvaukset

Jooga on tuhansia vuosia vanha, Intiassa syntynyt monipuolinen kehoa ja mieltä monipuolisesti hoitava harjoitusmenetelmä. 
Joogaharjoituksilla voi edistää ja vaalia hyvää terveyttä. Jooga tähtää ihmisen henkiseen kasvuun ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sana ”yoga” on sanskritin kieltä ja merkitsee yhteyttä. Tällä tarkoitetaan yhteyttä omaan itseen. Harjoituksessa liittyvät toisiinsa keho, mieli ja hengitys. Toisaalta jooga tarkoittaa hyvää sosiaalista yhteyttä. Jooga merkitsee kokemusta omasta itsestä. Joogassa voi löytyä levollinen mieli ja tasapainoinen keho. Kun on sopusoinnussa itsensä kanssa, voi se heijastua myös ihmissuhteisiin. Joogan fyysinen asanaharjoittelu yhdistettynä läsnäolevaan mielentilaan voi toimia terapeuttisena tapana rentoutua ja keventää stressin negatiivisia vaikutuksia. Moni hakee joogasta mielenrauhaa, joka saavutetaan keskittymällä ihmiseen kokonaisuutena. Asanaharjoittelun on todettu parantavan lihaskuntoa, notkeutta ja tasapainoa. Säännöllisen joogan on todettu auttavan mm.sydän- ja verisuonitaututien, masennuksen, suolisto-ongelmien, MS-taudin, astman, unettomuuden, ADHD:n, astaman ja reuman hoidossa.

Jooga­


Hengitä, liiku, pysähdy. Tässä hetkessä on kaikki.

YIN

Yin on kiinalaiseen lääketieteeseen ja meridiaanioppiin pohjautuva joogaharjoitus. Fyysisellä tasolla Yin-harjoituksessa nesteytetään sidekudoksia pitkien, avaavien asanoiden (=jooga-asentojen) avulla. Asennot tuetaan monesti erilaisilla pienvälineillä, jotta nivelet pysyisivät hyvissä, neutraaleissa asennoissa ja jotta asanoihin olisi mahdollisimman helppo rentoutua jopa useiden minuuttien ajaksi. Kiinalaisen lääketieteen mukaan pitkien asanoiden ajatellaan paineistavan kehon meridiaaneja (energiakanavia), jotka sijaitsevat sidekudoksissa. Kun meridiaaneihin kohdistetaan ensin painetta asanan avulla ja sen jälkeen vapautetaan paine siirtymällä asanasta pois – on mahdollista saada liikkeelle energiakanaviin jumiutunutta energiaa. Tästäkin syystä Yin-harjoitus on myös hyvin meditatiivinen joogamuoto, ja sitä kutsutaankin joogan hiljaiseksi harjoitukseksi.

Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.

SYVÄHENGITYS-YIN

Yin-jooga on hidas lihaskalvoja, lihaksia, sidekudosta ja koko kehoa avaava rentouttava harjoitus. Yin-jooga kutsutaan ”neulattomaksi akupunktioiksi”, jossa aktivoidaan kehon meridiaaneja ja hoidetaan kokonaisvaltaisesti myös sisäelimiä. Syvähengityksellä aktivoidaan pallea ja kehon syvät elimet. Syvähengitys hieroo kehoa sisältä päin lievittäen kireyksiä ja kipuja. Syvähengitys aktivoi selkää tukevia lihaksia ja parantaa selän liikkuvuutta. Yhdistettynä Yin ja Syvähengitys poistavat stressiä, rauhoittavat sekä mieltä että kehoa ja auttavat moniin kroonisiin kipuihin.

Seuraathan tuntipäivityksiä myös Facebookissa!

Tämä lempeä hatha-tunti sopii ihan jokaiselle!
Tutustumme joogan perusteisiin, kuten asanaharjoitukseen ja sen turvallisiin linjauksiin, hengitysharjoituksiin (Pranayama), silmäharjoitteisiin (Netra Vyaayamam) sekä lyhyisiin meditaatiohetkiin. Tunti on pehmeä ja rauhallisesti etenevä. Sopii erinomaisesti uusi joogaajille ja rauhallista palauttavaa harjoitusta kaipaavalle.

Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.

.

FLOW-JOOGA

Flow on dynaaminen joogaharjoitus, joka pohjautuu ashtangajoogaan. Flow (=virtaus) -joogassa hengitys on harjoituksen ydin, ja liikkeet rytmitetään oman hengityksen tahtiin. Tunnin kokonaisuus voi vaihdella paljonkin teeman mukaan, mutta jokainen tunti sisältää dynaamisen, kehon voimaa ja notkeutta lisäävän joogaharjoituksen, syvärentoutuksen, sekä teemasta riippuen hengitys- ja/tai meditaatioharjoituksia.

Flow tunti sopii kaikille joogeille. Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.

AERIAL YOGA

Aerial on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään kattoon kiinnitettyä pitkää silkkiä. Silkin avulla on mahdollista lisätä kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa turvallisesti ja tuetusti. Erityisesti silkin avulla voidaan toteuttaa ylösalaisia asentoja – inversioita – turvallisesti ja niskaa kuormittamatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi aerial –harjoitus on erinomaista palautusta esimerkiksi istumatyön – tai muuten staattisen työn tekijöille. Silkkien avulla harjoitellaan myös joogan perinteisiä asanoita tuetusti ja niihin rauhallisesti syventyen.

Aerial –tunnit toteutetaan pienessä (max. 10 hlö) ryhmässä, jolloin ohjaaja ehtii avustaa kaikkia käyttämään silkkiä turvallisesti. Ohjaajamme ovat ammattitaitoisia ja voit rohkein mielin tulla tutustumaan tuntiin – mainitsethan ohjaajalle, mikäli olet tulossa tunnille ensimmäistä kertaa tai jos sinulla on erityistarpeita terveydentilan tai tuki – ja liikuntaelimistön osalta. Tällöin ohjaaja osaa antaa riittävästi variaatioita ja tarkentavia ohjeita sinulle, jotta saat harjoituksesta mahdollisimman paljon irti.

Otathan huomioon seuraavat seikat tullessasi tunnille:

Tunti ei sovi raskaana oleville.

Tulethan tunnille hyvissä ajoin. On tärkeää, että ehdit rauhoittua ennen harjoitusta, jotta pystyt keskittymään ja tekemään liikkeet turvallisesti kehoa kuunnellen. Tee liikkeet aina vasta ohjaajan ohjeiden jälkeen – välillä tunnilla saatetaan kääntyä esimerkiksi ylösalaisin ja roikkua ilmassa. Näin haluamme välttää kaikki tapaturmat. Puhdista meikki kasvojen iholta, vältä voimakkaita hajusteita ja siirry silkkiin mahdollisuuksien mukaan puhtaissa ja kuivissa vaatteissa. Haluamme, että silkit pysyvät puhtaina ja allergiaystävällisinä kaikille joogeille.

Vaikka ohjeiden mukainen harjoitus on turvallista, on silti hyvä huolehtia, että sinulla on voimassaoleva tapaturmavakuutus. Tunneille osallistut omalla vastuulla.

Aerial on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään kattoon kiinnitettyä pitkää silkkiä. Silkin avulla on mahdollista lisätä kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa turvallisesti ja tuetusti. Erityisesti silkin avulla voidaan toteuttaa ylösalaisia asentoja – inversioita – turvallisesti ja niskaa kuormittamatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi aerial –harjoitus on erinomaista palautusta esimerkiksi istumatyön – tai muuten staattisen työn tekijöille. Silkkien avulla harjoitellaan myös joogan perinteisiä asanoita tuetusti ja niihin rauhallisesti syventyen.

Aerial Flow tunnilla yhdistellään ja varioidaan Aerial -asanoita ja -liikkeitä sekä muodostetaan pidempiä jatkumoita liikkeiden välillä. Tunnilla edetään hieman perustasoa vauhdikkaammin, ja asanoissa edetään hieman perustasoa syvemmälle, joten harjoituksesta hyödyt eniten, kun hallitset perus Aerial -tekniikat ja olet jo tullut tutuksi silkin kanssa.

Aerial –tunnit toteutetaan pienessä (max. 11 hlö) ryhmässä, jolloin ohjaaja ehtii avustaa kaikkia käyttämään silkkiä turvallisesti.

Ohjaajamme ovat ammattitaitoisia ja voit rohkein mielin tulla tutustumaan tuntiin – mainitsethan ohjaajalle, jos sinulla on erityistarpeita terveydentilan tai tuki – ja liikuntaelimistön osalta. Tällöin ohjaaja osaa antaa riittävästi variaatioita ja tarkentavia ohjeita sinulle, jotta saat harjoituksesta mahdollisimman paljon irti.

Otathan huomioon seuraavat seikat tullessasi tunnille:
• Tunti ei sovi raskaana oleville.
• Tulethan tunnille hyvissä ajoin. On tärkeää, että ehdit rauhoittua ennen harjoitusta, jotta pystyt keskittymään ja tekemään liikkeet turvallisesti kehoa kuunnellen.
• Tee liikkeet aina vasta ohjaajan ohjeiden jälkeen – välillä tunnilla saatetaan kääntyä esimerkiksi ylösalaisin ja roikkua ilmassa. Näin haluamme välttää kaikki tapaturmat.
• Puhdista meikki kasvojen iholta, vältä voimakkaita hajusteita ja siirry silkkiin mahdollisuuksien mukaan puhtaissa ja kuivissa vaatteissa.
• Haluamme, että silkit pysyvät puhtaina ja allergiaystävällisinä kaikille joogeille.
• Vaikka ohjeiden mukainen harjoitus on turvallista, on silti hyvä huolehtia, että sinulla on voimassaoleva tapaturmavakuutus. Tunneille osallistut omalla vastuulla.

YOGA WHEEL

YogaWheel eli Joogapyörä on joogan, venyttelyn ja kehonhallinnan apuväline, joka toimii tukena erityisesti taaksetaivutuksissa ja rintakehää avaavissa asanoissa (liikkeissä).
YogaWheel tunti sopii kaikille jooga- ja liikuntataustaan katsomatta. Tuntii sopii erityisesti istumatyötä tekeville, jotka kärsivät hartiajumeista, huonosta ryhdistä ja eteenpäin työntyvistä hartioista. Istumisesta johtuvat ryhtivirheet aiheuttavat sekä lihaskireyttä että lihasheikkoutta. Yoga Wheelin avulla voidaan helpottaa monia paljosta istumisesta johtuvia vaivoja. Hartioiden, selän ja rintarangan alueelle kohdistuvat avaavat venytykset palauttavat selän luonnollista kaarta ja rentouttavat rintalihaksia. Yoga Wheel tunnista hyötyvät myös jo enemmän jooganneet, sillä tutut asanat tehdään Wheeliä apuna käyttäen, joka mahdollistaa myös asanaharjoittelun syventämistä ja linjaamista.

YogaWheelin avulla voit myös syventää asanaharjoittelua ja löytää syvyyttä joogaharjoitukseesi.

Kerrothan ohjaajalle, mikäli olet tunnilla ensimmäistä kertaa, jos sinulla on erityistarpeita terveydellisen tilan vuoksi tai jos olet raskaana. Tällöin ohjaaja osaa huomioida sinut ja antaa enemmän vaihtoehtoja liikkeille.